onsdag 24 januari 2007

The Truth

The Truth är något så ovanligt som ett rollspel – eller snarare en serie rollspel – i tidskriftsformat. Det genomgående temat är den moderna UFO-mytologin, men varje nummer behandlar temat på olika sätt. Varje nummer är också ett separat spel, utan något samband med övriga nummer mer än längden (alltid 32 sidor US Letter) och det övergripande ämnet. Regelsystemen skiljer sig alltså också åt, och detta är en nödvändighet (åtminstone för alla som ogillar generiska spel och ansluter sig till »System Matters«-filosofin som förespråkas på The Forge), eftersom spelen har väldigt skiftande fokus. Det första numret handlade om klassiskt utforskningsspel i stil med The X-Files, tyvärr utan att fokusera reglerna tillräckligt för detta ändamål. Intressantare hade varit någon sorts regler som verkligen anpassats för denna typ av spel, till exempel den nya Gumshoe-motorn (som i och för sig får en mindre smickrande recension här). I allmänhet märks det att författarna är kompetenta, men inte är så mycket för nyskapande regler, vilket jag tycker är synd.

Ambitionen är att komma ut med fyra nummer om året, och hittills har det fungerat med bara smärre förseningar. Pappret är glansigt och sladdrigt, och ger även det karaktären av tidskrift snarare än rollspelsbok, men priset är därefter, bara $10 per nummer (eller fyra nummer för $30). Det senaste numret var också helt i färg, vilket inte direkt behövdes eftersom illustrationerna fortfarande inte gör sig bättre i färg än i svartvitt, även om det tar sig.

Det riktigt intressanta med The Truth är själva idén. Förutom ovannämnda setting finns en värld där utomjordingarna i själva verket är älvor, en där ett kraschat rymdskepp öppnar en portal mot ett Mars med kanaler och fyrarmade ödlemän och röda öknar (och där rollpersonerna får leka John Carter innan de kommer den fasansfulla hemligheten på spåren) och en som mer eller mindre är en kopia på UFO-delarna av Delta Green. I dagsläget finns det inget som tyder på att författarnas fantasi håller på att sina, och det är ganska beundransvärt med tanke på det trots allt begränsade ämnet. Det skulle vara intressant att se om det här konceptet skulle kunna appliceras på andra grundidéer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har faktiskt bläddrat i ett par nummer av det här spelet på något GothCon för länge sedan. Det var någon jänkare som pratade om det, men jag tror inte riktigt att jag greppade konceptet och det verkade mest vara flummigt. Sedan vet jag inte om min negativa bild beror på att jag normalt sett inte är förtjust i UFO:n på det sättet eller på att amerkanen ifråga hade tillbringat för mycket tid hos Magic-spelarna. Det är dock coolt med korta spel :)

Svante Landgraf sa...

Jag tror inte att det var spelet du bläddrade i, utan X-Files-fansinet med samma namn som författarna tidigare gav ut. Den nuvarande utgåvan av The Truth (vol. 2) kom ut med det första numret i slutet av 2005. Förvirring angående detta är vanligt förekommande.