söndag 21 januari 2007

Mobius Train

Ett oändligt expresståg dundrar fram mot en evig solnedgång. Skuggorna som kastas över den omgivande stäppen är långa, men allt upplöses snart av det dis vid horisonten som hastigt kommer närmare. Den här gången stannar inte tåget vid ångkungens palats, beläget i hjärtat av det land där tidvattnet möter vulkanernas lava. När dimman åter lättat och trots att det snart är natt, står solen på samma plats några grader över rälsen. Tåget tuffar vidare ut över en vidsträckt och glittrande ocean, uppburet av smäckra koraller. Plötsligt börjar ett alarm vina i tågets oräkneliga vagnar. Varelser av alla de slag strömmar till sina platser för att spänna fast sig själva och sina tillhörigheter. Tjutandet upphör och passagerarna håller andan när rälsen plötsligt vänds upp-och-ner. Kupéernas inredning roterar automatiskt för att resenärerna några minuter senare ska kunna spänna loss sig. De har mycket att göra och tåget sjuder av aktivitet; ströx kommer de fram till kusten och slamälvornas bazaar. Väl framme stannar tåget med ett gnisslande och för en timme öppnas dörrarna…

Mobius Train är ett tillbehör till det för mig helt okända generiska regelsystemet Catalyst från förlaget Undergod Unicorn. Det finns en hel del att säga om spelet, men jag ska börja med det som är mest intressant. Spelvärlden är öppen och är så långt ifrån ett dockskåp man kan komma. Ett oändligt långt tåg (och nu menar jag oändligt) löper fram genom universum. På mitten av rundturen vänds rälsen ett halvt varv, vilket betyder att tåget efter att ha rört sig en vända kommer att åka samma sträcka igen, fast på andra sidan rälsen. Eftersom tåget är så långt, innebär det också att tåget samtidigt befinner sig på rälsens ovan- och undersida! Tåget verkar inte drivas av någon, även om långa sektioner av tåget kontrolleras av olika fraktioner som utkräver tull eller tribut för att varor eller personer ska kunna lastas av och på tåget. Inte heller har det en regelbunden tidtabell. Vissa platser, som slamälvornas bazaar, återkommer tämligen ofta, men vissa andra stationer verkar bara finnas i myternas värld.

Spelet har ett upplägg som snarare är intressant och kreativt än användbart. En skönlitterär berättelse beskriver hur två tvillingsystrar ger sig ut på jakt efter loket. Det fina med beskrivningarna är att man som läsare får många exempel på hur olika delar av tåget fungerar och vad som finns där. Tåget stannar också med jämna mellanrum och huvudpersonen råkar ut för alltifrån frestande utopier längs vägen till regelrätta invasioner av plundrande nomadfolk. Det hela börjar fredligt med att tvillingarna berättar om sig själva, varpå reglerna för rollspelsgenerering presenteras. Systemet (som jag inte har full koll på eftersom det verkar omöjligt att få tåg på Catalyst, vare sig i PDF eller tryckt) verkar vara tämligen fokuserat på berättandet av en gemensam historia. Rollpersonerna definieras i första hand utefter deras mål med att resan och vad de varit med om hittills.

Den största invändningen jag har mot spelet är att världen är alldeles för öppen; det finns egentligen ingenting som inte fungerar i den mångskiftande världen i och omkring tåget. I boken uppmanas spelledaren att själv välja mellan olika fokus, men jag hade hellre sett att boken hade ett fokus och utvecklade det till fullo. Hade tåget varit väldefinierat hade det inte varit något problem eftersom kampanjer då kunde ha knutits till dess egenskaper. Nu är dock tåget minst lika öppet som resten av världen och det upprepas flera gånger att inga idéer är för vansinniga för att inte ha en plats någonstans på tåget.

Till sist ska jag också nämna lite om det visuella intrycket. Spelet känns kompetent producerat, även om jag kanske inte är rätt person att bedöma hur skickligt hantverk det är. Texten är lättläst och layouten är enkel, snygg och funktionell. Bilderna är kanske de bästa och mest inspirerade jag har sett i år, men de är på tok för få (ungefär en var femtonde sida, räknade jag ut). Om du gillar öppna spelvärldar och är sugen på en bok som är proppfull av skruvade (bokstavligt vad gäller rälsen) idéer är det här ett spel för dig. Även om du vill ha lite mer fokus, gör du nog ändå rätt i att skaffa boken och sedan skapa ditt eget tåg drivet av all den inspiration det här spelet ändå har att ge.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det lät ballare innan jag läste recensionen. :P
Skulle föredragit ett tåg som inte stannade och där tåget var mer eller mindre hela spelvärlden, men men...